O kurzu
V tomto kurzu se budeme věnovat digitálním kompetencím. A pozor – digitální kompetence nejsou o používání mobilů ve školách a zdaleka to není jen záležitost předmětu informatika, jak by se mohlo zdát. Umět pracovat v různých programech dnes nestačí, je to jen jeden z předpokladů. V dnešní době je čím dál důležitější, aby si děti dokázaly vyhledat potřebnou informaci a posoudit její pravdivost, dále bezpečně se pohybovaly na internetu, dokázaly vytvořit digitální obrázek, textový dokument či jiný objekt a sdílet jej, aby věděly, jak mohou spolupracovat přes internet nebo si uměly poradit při řešení problémů. Zkrátka dovednosti, které se jim v 21. století budou hodit, a je důležité, aby je dobře uměly.
V tomto kurzu zjistíte, jaké digitální kompetence rozlišujeme a jak je dělíme. Především se však budeme věnovat tomu, jak tyto digitální kompetence můžete začít vědomě rozvíjet u svých žáků.
V kurzu uvidíte celkem pět příkladů dobré praxe přímo z hodin, doplněné o rozhovor s daným vyučujícím. Sami si pak budete moci vyzkoušet nástroje, které ve své hodině vyučující využil, a zamyslíte se, jak byste to vše mohli zapojit do své výuky ve prospěch svých žáků právě vy.
Pokud vás téma rozvoje digitálních kompetencí u žáků zaujme a budete v něm chtít pokračovat, nasměrujeme vás na rozšiřující školení, které je již akreditované.
Jste-li rodič a zajímá vás, jak můžete rozvíjet digitální kompetence u svých dětí v prostředí domova, doporučujeme kurz Jak na rozvoj digitálních kompetencí svých dětí.
Autorský tým:
Radim Polášek
Pracuje na Katedře informačních a komunikačních technologií Pedagogické fakulty Ostravské univerzity. Vyučuje architekturu počítačů, počítačové sítě a předměty zaměřené na webové technologie a databáze. Ve výzkumu se zabývá moderními trendy a přístupy v e-Learningu aplikované zejména v terciárním, ale i sekundárním vzdělávání.
Veronika Něničková
Působila jako designerka vzdělávání na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity, kde se v Kanceláři e-learningu FF MU věnovala využití e-learningových kurzů a mobilních technologií ve výuce a později tvorbě otevřených on-line kurzů pro veřejnost na platformě Humanitní vědy dokořán. Je spoluautorkou a jednou z vyučujících nového bakalářského oboru Pedagogika se zaměřením na digitální technologie ve vzdělávání vyučovaného tamtéž. Spolupracuje také s oddělením celoživotního a distančního vzdělávání ZČU v Plzni, kde pomáhá vytvářet otevřené on-line kurzy pro veřejnost. Je mentorkou v Centru rozvoje pedagogických kompetencí MUNI (CERPEK) pro oblast technologie ve výuce.
Na přípravě kurzu dále spolupracovali:
Zuzana Homanová z Katedry informačních a komunikačních technologií Pedagogické fakulty Ostravské univerzity
Obsah kurzu je přístupný pod licencí Creative Commons: Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.
Kurz vznikl v rámci projektu Podpora rozvoje digitální gramotnosti (CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_036/0005366).