Skip to main content

Využití umělé inteligence ve vzdělávání na vysoké škole

O kurzu

Kurz představuje komplexní úvod do problematiky využívání umělé inteligence v akademickém prostředí. Zaměřuje se na teoretické základy, generativní přístupy, etické a právní aspekty i praktické aplikace nástrojů AI ve výuce a výzkumu na vysokých školách.

Účastníci se seznámí s aktuálními trendy v oblasti umělé inteligence, naučí se využívat AI asistenty a generativní modely pro výzkumné a pedagogické účely, a získají přehled o možnostech tvorby interaktivních výukových materiálů. Kurz zároveň upozorňuje na společenské, etické a právní výzvy spojené s používáním AI a nabízí inspiraci pro inovaci vzdělávacích procesů a přípravu na budoucí změny ve vysokoškolském prostředí.

V kurzu se dozvíte:

  • Co je umělá inteligence a jaké jsou její současné podoby a využití.
  • Jak funguje generativní AI a v čem se liší od klasických algoritmů.
  • Jak mohou chatboti a AI asistenti pomáhat při výzkumné a pedagogické činnosti.
  • Jak vytvářet interaktivní výukové pomůcky s využitím AI.
  • Jaké jsou etické a právní otázky spojené s využíváním AI ve vzdělávání.
  • Jak lze AI integrovat do výuky a administrativních procesů na vysoké škole.
  • Jak AI podporuje personalizaci učení a rozvoj inovací ve vzdělávání.

Tento kurz je určen zejména pro:

  • vysokoškolské vyučující, kteří chtějí rozšířit své didaktické přístupy pomocí AI,
  • výzkumníky a doktorandy využívající AI asistenty či generativní modely,
  • vedoucí pracovníky vysokých škol, kteří hledají cesty k efektivnější správě a inovacím,
  • a všechny, kdo chtějí porozumět možnostem i rizikům AI ve vysokoškolském kontextu.

Autorský tým

Course Staff Image #1

Petra Dovhunová

Petra Dovhunová se dlouhodobě věnuje propojování umělé inteligence a vzdělávání. Má téměř deset let zkušeností jako učitelka na základní a střední škole, později se zaměřila na podporu učitelů v adaptaci na nové technologie a zavádění AI do výuky. V týmu prg.ai se podílela na vzdělávacích programech jako prg.ai Minor a AI Akademie. Ve spolku AI dětem se věnovala tvorbě a koordinaci metodik AI Kurikula. V rámci celorepublikové akce Dny AI koordinovala také sérii konferencí AI 4 Edu, které se zaměřovaly na využití umělé inteligence ve školním prostředí. Vystudovala učitelství pro ZŠ i SŠ na Univerzitě Karlově a v Ostravě. Při navrhování kurzů čerpá ze svých zkušeností z praxe i ze spolupráce s učiteli napříč Českem. Jejím cílem je pomáhat pedagogům pochopit potenciál AI a ukázat jim, jak ji smysluplně integrovat do výuky.


Course Staff Image #1

Michal Černý

Michal Černý působí jako docent a seniorní výzkumník na Katedře informačních studií a knihovnictví na FF MU v Brně, kde je také zástupcem vedoucího katedry pro oblast vzdělávání a internacionalizaci. Je odborníkem na technologie ve vzdělávání, především pak na online kurzy a learning design a na témata související s digitálními kompetencemi v nejširším slova smyslu. Soustředí se také na širší filosofická a sociologická témata související se vztahem technologií a učení. Dlouhodobě spolupracuje s Národním pedagogickým institutem (kde je v současnosti garantem témat DigCompEdu a Digitální wellbeing na projektu AIDIG) a řadou dalších institucí. Je autorem více než dvou desítek odborných a vzdělávacích knih a mnoha odborných studií. Svoji činnost v rámci konceptu práce nahlas zachycuje na svém digitálním portfoliu.

Na přípravě kurzu dále spolupracovali:

Antonín Hrubý (ilustrace a grafika)
Viktor Chejlava (ilustrace a grafika)


Západočeská univerzita v Plzni
Piktogram licence CC BY SA

Obsah kurzu je přístupný pod licencí Creative Commons: Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Kurz vznikl v rámci projektu ESF + ZČU v roce 2025.

  1. Číslo kurzu

    EDSKP32
  2. Zahájení kurzu

Zapsat