O kurzu
Zajímáte se o pohyb svých dětí na internetu? Chtěli byste své děti podpořit v tom, aby jejich čas strávený s tabletem pro ně nebyl jen pouhou zábavou? Víte, zda si vaše děti ověřují informace, které na internetu našly, a jak se v online prostředí chovají k druhým?
V tomto kurzu se budeme věnovat digitálním kompetencím. A pozor – digitální kompetence nejsou o používání mobilů ve školách. Jde o to, aby si děti dokázaly vyhledat potřebnou informaci a posoudit její pravdivost, dále se bezpečně pohybovaly na internetu, dokázaly vytvořit digitální obrázek, textový dokument či jiný objekt a sdílet jej, aby věděly, jak mohou spolupracovat přes internet nebo si uměly poradit při řešení problémů. Zkrátka dovednosti, které se jim v 21. století budou hodit, a je důležité, aby je dobře uměly. V tom jim může pomoci škola, ale také vy, jejich rodiče.
Zjistíte, jaké digitální kompetence rozlišujeme a jak je dělíme. Především se však budeme věnovat tomu, jak tyto digitální kompetence můžete začít vědomě rozvíjet u svých dětí. A to tak, aby je to zároveň i bavilo.
Pokud vás zajímá, jak se digitální kompetence rozvíjejí ve školách, doporučujeme kurz Jak na rozvoj digitálních kompetencí svých žáků.
Autorský tým:
Tomáš Javorčík
Pracuje na Katedře informačních a komunikačních technologií Pedagogické fakulty Ostravské univerzity. Vyučuje předměty zaměřené na využívání ICT ve vzdělávacím procesu. Jeho výzkum se zaměřuje na využití osobního vzdělávacího prostředí na různých úrovních vzdělávání a využití mikrolearningu.
Veronika Něničková
Působila jako designerka vzdělávání na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity, kde se v Kanceláři e-learningu FF MU věnovala využití e-learningových kurzů a mobilních technologií ve výuce a později tvorbě otevřených on-line kurzů pro veřejnost na platformě Humanitní vědy dokořán. Je spoluautorkou a jednou z vyučujících nového bakalářského oboru Pedagogika se zaměřením na digitální technologie ve vzdělávání vyučovaného tamtéž. Spolupracuje také s oddělením celoživotního a distančního vzdělávání ZČU v Plzni, kde pomáhá vytvářet otevřené on-line kurzy pro veřejnost. Je mentorkou v Centru rozvoje pedagogických kompetencí MUNI (CERPEK) pro oblast technologie ve výuce.
Na přípravě kurzu dále spolupracovali:
Zuzana Homanová z Katedry informačních a komunikačních technologií Pedagogické fakulty Ostravské univerzity
Obsah kurzu je přístupný pod licencí Creative Commons: Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.
Kurz vznikl v rámci projektu Podpora rozvoje digitální gramotnosti (CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_036/0005366).